Vejstøj

Referat af møde om vejstøj fra Bogensevej med Odense Kommune fredag d. 8. maj 2015

Hej alle,
Gert og jeg holdt møde i fredags med Palle Matzen fra Odense Kommune. Mødet kom i stand som følge af vore henvendelser om vejstøj fra Bogensevej. Palle er ingeniør med speciale i støj, specielt vejstøj.
Efter en kort introduktion om hvem Grundejerforeningen Store Klaus er, fortalte Palle meget grundigt om Odense Kommunes kortlægning af vejstøj fra alle veje i Odense Kommune. Der er udarbejdet en meget omfattende støjanalyse. For at man kan tale om, at et sted er støjbelastet, har man en officiel støjgrænse på 58 dB, og hvad der ligger over disse 58 dB opfattes som støjplaget. Den omfattende analyse af vejnettest viser, at 30 % af Odense Kommunes beboere bor, hvor denne støjgrænse er overskredet. Dele af Store Klaus ligger også over 58 dB, men i forhold til de 30 % støjplagede beboere, ligger vi i den nedre ende af disse 30 %. Det betyder, at Store Klaus absolut ikke ligger lige for at få udbedret støjgener.
Herefter bad vi Palle Matzen forklare hvilke muligheder, der er for støjdæmpning hos os. Den samlede længde langs Bogensevej er ca. 600 meter. Han forklarede om 3 løsninger:
1. Støjskærmende væg så tæt ud mod cykelstien som muligt, ca. 2,5 m højt.
2. Støjskærmende væg på grænsen mellem baghaverne og kommunens areal ud mod Bogensevej, ca. 3 m højt.
3. Jordvold så tæt ved cykelstien som muligt, højde 2,5 til 3 meter. For at opnå en højde på 2,5 til 3 meter vil volden være ca. 10 meter bred forneden, dvs. store jordmængder.

Vi forsøgte at få Palle til at udtale sig om priser på ovenstående, men det var han ikke meget for. Han mente dog at støjhegn ville løbe op i flere millioner, og støjvolden ville også blive dyr grundet de store jordmængder.

Herefter bragte vi Gerts forslag i spil om, at volden kunne opbygges of overskudsjord fra den nye gangtunnel ved Spurvelundskolen, overskudsjord fra byggepladser i området og hvor man i øvrigt havde overskudsjord.
Dette mente Palle Matzen var den eneste farbare løsning for en “billig” støjdæmpning. Han havde ikke mødt denne fremgangsnåde før i kommunen, og han opfordrede os til at arbejde vide med tanken.

Ref.: Niels

Ovenstående referat medtages som punkt til behandling på førstkommende bestyrelsesmøde.

Dette indlæg blev udgivet i Vejudvalget. Bogmærk permalinket.